Kolej Dalekowschodnia (Koleje Dalekowschodnie, oddział Kolei Rosyjskich) w okresie styczeń-czerwiec 2022 r. zwiększyła przeładunek węgla z pól Dalekiego Wschodu o 10,7% rok do roku do 16,2 mln ton, podał serwis prasowy firmy.
Łącznie z załadunkiem z pola Elginskoye w Jakucji wzrósł o 33,4%, osiągając 8,8 mln ton.
Za pośrednictwem Kolei Dalekowschodnich wysłano na eksport 12,5 mln ton węgla ze złóż dalekowschodnich (wzrost o 16,9%).
Złoże węgla Elga to największe w Rosji i jedno z największych na świecie złóż węgla koksowego, zlokalizowane w Jakucji. Jego zasoby wynoszą około 2,2 miliarda ton według standardów JORC. Rozwój rozpoczął się w 2011 roku.
Zagospodarowaniem złoża Elga zajmuje się spółka Elgaugol (kontrolowana przez A-Property Alberta Avdolyana).
Elgaugol buduje prywatną linię kolejową (Pacific Railway) w pobliżu wsi Chumikan (terytorium Chabarowska) na Przylądku Manorskim w Zatoce Uda Morza Ochockiego do transportu węgla ze złoża. Budowa drogi o długości 500 km zajmie nie więcej niż dwa lata, oddanie do użytku zaplanowano na 2024 rok.
W 2022 roku firma rozpocznie budowę własnego portu, rząd włączył go już do planu terytorialnego Rosji.
Pod koniec 2021 r. załadunek węgla z Elgi osiągnął 14,6 mln ton. Plany rozwoju lokalnego kompleksu węglowego zakładają dalszy wzrost wydobycia.