Import rosyjskiej ropy naftowej, w tym dostawy pompowane rurociągiem Syberia Wschodnia-Pacyfik oraz dostawy morskie z rosyjskich portów Europy i Dalekiego Wschodu, wyniósł 7,29 mln ton, o prawie 10% więcej niż rok temu, według Generalnej Administracji Celnej Chin.
Jednak dostawy z Rosji w czerwcu, odpowiadające około 1,77 mln baryłek dziennie, były poniżej majowego rekordu prawie 2 mln baryłek dziennie, czyli poziomu, którego spodziewali się utrzymać analitycy.
Chiny importowały 5,06 mln ton z Arabii Saudyjskiej, czyli 1,23 mln baryłek dziennie, w porównaniu z 1,84 mln baryłek dziennie w maju i 30% poniżej poziomu z czerwca ubiegłego roku.
Od początku roku import z Rosji wyniósł 41,3 mln ton (1,67 mln baryłek dziennie), o 4% więcej niż rok wcześniej, ale wciąż pozostaje w tyle za Arabią Saudyjską, która dostarczyła 43,3 mln ton (1,67 mln baryłek na dobę). dziennie) 0,75 mln baryłek dziennie), czyli o 1% mniej niż w ubiegłym roku.
Całkowity import ropy naftowej do Chin spadł w czerwcu do prawie czteroletniego minimum, ponieważ ścisłe blokady mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa zmniejszyły popyt na to paliwo. Wzrost importu z Rosji wyparł również dostawy z Angoli i Brazylii.
Dane celne pokazały, że Chiny importowały w zeszłym miesiącu 260 000 ton irańskiej ropy naftowej, co jest czwartą dostawą irańskiej ropy od grudnia ubiegłego roku, potwierdzając wcześniejszy raport Reutera.
Pomimo sankcji USA wobec Iranu, Chiny nadal kupują irańską ropę, zwykle prezentowaną jako dostawy z innych krajów. Te dostawy, które stanowią około 7% całkowitego importu ropy naftowej do Chin, napotykają konkurencję ze strony rosnących dostaw z Rosji.
Służby celne zgłosiły zerowy import z Wenezueli. Państwowe firmy naftowe unikają zakupów od końca 2019 r. z obawy, że zostaną objęte dodatkowymi sankcjami USA.
Import z Malezji, która w ciągu ostatnich dwóch lat była często wykorzystywana jako punkt tranzytowy dla ropy z Iranu i Wenezueli, wzrósł o 126% rok do roku do 2,65 mln ton.
Osobno dane pokazały również, że chiński import rosyjskiego skroplonego gazu ziemnego (LNG) wyniósł 520 530 ton, co jest drugim co do wielkości miesięcznym wolumenem od co najmniej początku 2021 roku.
Według danych, import rosyjskiego LNG w pierwszej połowie 2022 r. – głównie z projektu Sachalin-2 na Dalekim Wschodzie i Jamał LNG w rosyjskiej Arktyce – wzrósł o prawie 30% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i wyniósł 2,36 mln ton.
Dzieje się tak w kontekście spadku całkowitego importu LNG w tym kraju o 21% rok do roku w tym samym okresie.